Benefity pracownicze, czyli jak zapobiec rotacji pracowników i zwiększyć ich jakość pracy.

MAIN BLOG PICTURE

Prywatna opieka medyczna, karnet na siłownię, a może bilety na wydarzenia kulturalne? To tylko kilka benefitów jakie oferują firmy swoim pracownikom. W czasie pandemii COVID – 19 grono świadczeń powiększyło się o służbowy sprzęt czy konsultacje z psychologami online, na rzecz tych które nie mogły realizowane ze względu na obostrzenia. Pandemia zweryfikowała również hierarchie priorytetów zarówno pracodawców jaki i pracowników. W wielu przypadkach możliwość darmowego treningu na siłowni ustąpiła miejsca rozszerzonej opiece medycznej, a praca w biurze zamieniła się w pracę w trybie home – office.

Czy benefity pracownicze wpływają na jakość pracy, czy są tylko stosowane w celu zatrzymania pracownika u konkretnego pracodawcy?

Rolą benefitów jest zapewnienie dobra odpowiadającego potrzebom pracowników. Świadczenia dostosowane pod konkretnych pracowników nie tylko mogą przełożyć się na ich wydajność, ale również na dobry wizerunek pracodawcy. Benefity w employer brandingu są zachętą do podjęcia pracy oraz wpływają na konkurencyjność firmy na rynku pracy. Wprowadzając benefity zaspokajające pragnienia pracowników, stają się oni bardziej lojalni, a przede wszystkim zadowoleni. Zadowolenie zatrudnionych w firmie osób jest kluczowe przy employer brandingu. W jego wyniku o pracodawcy dowiaduje się więcej osób zarówno z bliższego jak i dalszego otoczenia, które w przyszłości mogą być zainteresowane podjęciem pracy w firmie.

 

Wprowadzanie benefitów w celu zatrzymania pracowników może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego. Pracownicy mogą odwlec w czasie decyzję o odejściu, lecz jeśli benefit nie spełni oczekiwań i nie będzie dopasowany do ich potrzeb i zmienią miejsce pracy.

Jakie są najczęściej oferowane benefity?

Z szerokiej gamy dostępnych na rynku benefitów najczęściej wybierane są:

Istnieje również wiele benefitów, które ze względu na powszechność występowania przestały być uznawane za dodatkowe bonusy w miejscu pracy. Są to między innymi: dostęp do wody pitnej, kawy czy herbaty.

Co zmieniło się podczas pandemii?

Podczas pandemii wiele aspektów pracowniczych uległo zmianie, również w kwestii benefitów. W raporcie przygotowanym przez bank Nationale – Nederlanden „Benefity pracownicze w dobie pandemii” zostały zestawione najpopularniejsze świadczenia oferowane przez pracodawców oraz wpływ pandemii na nie.

 

Według danych przedstawionych w raporcie około 80 % pracodawców polskich umożliwia swoim pracownikom dostęp do benefitów. Najczęstszymi z nich są:

– Grupowe ubezpieczenie na życie,

– Szkolenia zawodowe oraz rozwojowe,

– Możliwość pracy zdalnej.

 

Na pozostałych miejscach znalazły się dostęp do samochodu służbowego w celach prywatnych, bony okolicznościowe czy prywatna opieka medyczna.

 

Benefitami, które stały się podstawą w czasie pandemii są:

– Możliwość pracy zdalnej,

– Grupowe ubezpieczenie na życie,

– Prywatna opieka medyczna.

 

Innymi świadczeniami, które zyskały na znaczeniu okazały się: wszelkiego rodzaju bony podarunkowe, szkolenia i szeroko rozumiane udogodnienia dla rodziców pracujących w trybie home – office.

 

Świadczeniami, na których częstotliwość pandemia wpłynęła negatywnie są przede wszystkim karty Multisport.

Jakie benefity oferować?

Dobry i przydatny benefit powinien być dopasowany zarówno do potrzeb pracowników jak i do charakteru pracy. Decydując się na wprowadzenie benefitów należy się zastanowić nad kilkoma kwestiami:

Odpowiedzenie na te wszystkie pytania, może pomóc nakreślić wstępny zarys benefitów, które można pracownikowi zaoferować. Warto bezpośrednio porozmawiać z pracownikiem i dowiedzieć się jakie benefity mogłyby go zadowolić.