Czy Employee Value Proposition to dziś konieczność?
17
maj
2021
Jako pracodawca na pewno chcesz mieć w swoim zespole specjalistów, którzy nie tylko posiadają potrzebną wiedzę i umiejętności, ale też wykazują się chęcią do pracy i zaangażowaniem. Jak jednak przyciągnąć takie osoby? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ale na pewno powiązana jest z pojęciem Employee Value Proposition Twojej firmy. Czym więc jest EVP? Dlaczego warto nad nim pracować i jak to zrobić?
Czym jest Employee Value Proposition i z jakich elementów się składa
To cały pakiet korzyści i wartości, które jako pracodawca jesteś w stanie i chcesz oferować pracownikom w zamian za ich wiedzę, doświadczeniem umiejętności i zaangażowanie na każdym etapie współpracy. EVP jest podstawą skutecznego Employer Brandingu. Składają się na nie zarówno racjonalne korzyści, czyli satysfakcjonujące wynagrodzenie i pakiet benefitów pracowniczych, możliwość rozwoju, stabilność zatrudnienia czy zapewnienie work-life balance, jak i korzyści określane jako emocjonalne – pozytywna atmosfera w firmie, dobre relacje między ludźmi i z przełożonymi, satysfakcja z pracy itd. EVP to swego rodzaju powód, dla którego ludzie chcą pracować w danej firmie i identyfikują się z jej wartościami. To, czy Twoje EVP działa prawidłowo, najlepiej odzwierciedlają lojalność i zaangażowanie pracowników.
Dlaczego EVP jest tak ważne?
Employee Value Proposition jest częścią szeroko pojętej strategii brandingowej. W dzisiejszych czasach firmy nie mogą sobie pozwolić na utratę szansy przyciągnięcia pracowników. Koszty rekrutacji są wysokie, dlatego rekruterzy i działy HR robią wszystko, aby znaleźć osoby, które zwiążą się z firmą na dłużej. Dobrze skonstruowana strategia EVP pozwala zwiększyć prawdopodobieństwo takiego dopasowania.
Firmy, których EVP jest mocne, docierają do biernych kandydatów (czyli takich, którzy w danym momencie nie szukają pracy) nawet o 50% skuteczniej. Nawet jeśli nie poszukują aktywnie nowego zatrudnienia, mogą być zainteresowani zmianą pracy na taką, która oferuje im więcej – i tym czymś mogą być właśnie wartości, które oferuje Twoja firma. Konkurowanie o pracowników, którzy dysponują konkretnymi kompetencjami, cały czas rośnie, trudności rekrutacyjnych jest coraz więcej – dlatego firmy są w pewnym sensie zmuszone do promowania siebie jako dobrych pracodawców. Realizację strategii zatrudnienia wspomaga właśnie EVP.
Warto pamiętać, że EVP należy wdrożyć również w komunikacji wewnętrznej, kierowanych do obecnych pracowników. Pamiętaj, że do Twoich pracowników również mogą docierać inni pracodawcy. Odpowiednie wewnętrzne EVP pomoże Ci zmniejszyć rotację i zbudować lojalność pracowników.
Jak stworzyć mocne EVP?
Stworzenie Employee Value Proposition nie jest prostym zadaniem, jednak wysiłek zdecydowanie jest wart podjęcia. Jeśli zaczynasz pracę nas strategią EVP, przeanalizuj cztery główne obszary:
- oczekiwania kandydatów,
- zdanie obecnych pracowników na temat swojej firmy,
- plany i kierunki rozwoju firmy,
- trendy, które oddziałują i będą oddziaływać na markę.
Wyniki dadzą Ci materiał do opracowania korzyści i wartości, które zbudują korzystne EVP Twojej firmy.
Pamiętaj, że EVP powinno być atrakcyjne, stabilne, szczere i emocjonalne – kandydaci na pewno je zweryfikują i na podstawie ich weryfikacji zasięg Twojego EVP w branży i poza nią będzie odpowiednio rósł lub malał. Gdy zdefiniujesz swoje EVP, pamiętaj, aby komunikować je we wszystkich kanałach rekrutacyjnych – w zakładce kariera, w ogłoszeniach, mediach społecznościowych i komunikacji wewnętrznej. Zbudujesz tym samym pozytywny wizerunek firmy jako miejsca pracy.