Hiring manager

MAIN BLOG PICTURE
Proces rekrutacji dla wielu osób wydaje się być łatwym procesem, w którym udział biorą tylko dwie osoby – przedstawiciel firmy (rekruter) oraz kandydat. Firma ogłasza zapotrzebowanie na pracownika, potencjalni kandydaci aplikują wysyłając swoje CV, następnie rekruter przegląda je i wybiera kandydata, który spełnia określone wymagania. Po pomyślnym przejściu procesu rekrutacji, kandydat już jako pracownik dołącza do zespołu. Niestety, bardzo często pomijana jest rola hiring managera, który nadzoruje ten proces i również ma wpływ na wyłonienie kandydata. Zatem, kim jest hiring manager? Za co jest odpowiedzialny? Jak współpracować z hiring managerem?

Kim jest hiring manager?

Hiring manager to pracownik działu, którego dotyczy oferta pracy. Nierzadko jest to osoba na szczeblu kierowniczym, odznaczająca się ponadprzeciętną wiedzą oraz doświadczeniem. Jest to również przyszły przełożony osoby zatrudnionej. Od hiring managera nie jest wymagana wiedza z obszaru HR, dlatego na czas rekrutacji współpracuje z rekruterem. To od niego zależy, który kandydat zostanie zatrudniony.

Za co jest odpowiedzialny?

Zadania hiring managera to m.in.:

Jak współpracować z hiring managerem?

Pomimo działania w tym samym celu oraz często w tej samej firmie, współpraca rekrutera wraz z hiring managerem nie zawsze należy do najłatwiejszych. Przeszkodą może być brak czasu, problemy komunikacyjne, czy uznanie przez którąś ze stron jakiejś kwestii jako błahej, gdy dla drugiej strony ma ona duże znaczenie. Inny problem może stanowić nieznajomość branży HR przez Hiring managera i vice versa. Dlatego od samego początku obie strony powinny posługiwać się prostym językiem oraz zgłaszać ewentualne nieporozumienia. Do tego służy również briefing, czyli pierwsze spotkanie obu stron, podczas którego przedstawione zostaną najważniejsze etapy rekrutacji, rozdzielone zostaną obowiązki oraz zostanie ustalony czas, jaki należy poświęcić na całą rekrutację od ogłoszenia oferty pracy do finalnej decyzji. To po stronie Hiring managera leży szczegółowy opis poszukiwanego stanowiska tak, aby na jego podstawie rekruter mógł stworzyć ofertę pracy. Natomiast do rekrutera należy dopytanie o kwestie, których Hiring manager nie uwzględnił w opisie. Podczas procesu poszukiwania pracownika należałoby, aby obie strony ustaliły cotygodniowe spotkanie, na którym podzielą się postępami oraz zaplanują kolejne działania.

Podsumowanie – rola hiring managera

Hiring manager w procesie rekrutacji odgrywa kluczową rolę, lecz niestety ze względu na brak środków pieniężnych lub po prostu brak czasu jest to często omijana pozycja. Ważne jest, aby miał wpływ na decyzję, ponieważ to on będzie współpracować z osobą wyłonioną z procesu rekrutacji. Jeżeli jako pracodawcy decydujemy się na wyznaczenie roli hiring managera, należy uzgodnić z nim kwestie wynagrodzenia dla nowego pracownika, czy typu umowy oraz okresu wypowiedzenia.