Jak odmawiać odrzuconym kandydatom?
20
maj
2021
Wśród najczęstszych zarzutów, jakie pojawiają się po stronie kandydatów uczestniczących w rekrutacji, widnieje brak informacji o przebiegu i zakończeniu procesu. Statystyki mówią, że wciąż nawet 7 na 10 kandydatów nigdy nie dowiedziało się, na którym etapie rekrutacji lub z jakiego powodu tak naprawdę zostali odrzuceni. Jeśli jednak chcesz być rekruterem, który potrafi odrzucać kandydatów z klasą i tym samym budować pozytywny employer branding, zapoznaj się z 4 złotymi zasadami.
1) Szanuj nie tylko samego kandydata, ale i jego czas
Informacja zwrotna po każdym etapie rekrutacji to konieczność! Jeśli rezygnujesz z kandydata już na samym początku, poinformuj go o tym, nie zwlekając do zakończenia procesu zbierania CV. Nie trzymaj kandydata w niepewności, ponieważ czekając na informację zwrotną od Ciebie, kandydat może odrzucać lub przekładać kolejne etapy rekrutacji w innych firmach. Dodatkowo, jeśli podczas rozmowy mówisz, że zadzwonisz, dotrzymaj obietnicy. Dobra komunikacja z kandydatami to lepsze doświadczenie kandydata z Twoją marką.
2) Zawsze podawaj przyczynę odrzucenia kandydata
Może nie każdy kandydat chce znać przyczynę odrzucenia w procesie rekrutacyjnym, większość jednak stanowczo deklaruje, że merytoryczny feedback motywuje ich do unikania błędów w przyszłości oraz do pracy nad sobą. Przez długi czas standardem było podawanie takich informacji tylko na wyraźne życzenie kandydata, jedna w ostatnich latach widzimy, że praktykę informowania stosuje coraz więcej rekruterów. I zdecydowanie jest to dobry trend – odrzucony kandydat może przeanalizować swoje błędy i lepiej zrozumieć, co konkretnie robi nie tak.
3) Odmawiaj delikatnie i taktownie, ale szczerze
Komunikowanie drugiej stronie jej błędów i niedoskonałości jest zawsze kwestią, która wymaga sporej delikatności. Dlatego należy robić to z wyczuciem – już sama decyzja o tym, że dany kandydat nie został przyjęty, jest dla niego w pewnym sensie porażką, dlatego warto spędzić chwilę nad przygotowaniem odpowiedniego komunikatu, który umiejętnie przedstawi powody, dla których został odrzucony.
Zdecydowanie musimy zachować empatię i szacunek wobec kandydata, warto jednak pamiętać i o tym, aby rozmowa była szczera. Oprócz tego, że w każdym przypadku należy podać konkretne powody odrzucenia, zadbaj też o to, aby nie używać niezrozumiałych dla odbiorcy ogólników. Nieumiejętne przekazanie kandydatowi informacji o odrzuceniu może odbić się negatywnie na wizerunku firmy.
4) Buduj relacje na przyszłość
To, że kandydat w którymś z aspektów okazał się gorszy od innych, wcale nie przekreśla go w przyszłych rekrutacjach. Być może wkrótce w firmie pojawi się wolne stanowisko, którym mógłby być zainteresowany? Jeśli tylko wrażenie po zakończonej rekrutacji będzie z jego strony pozytywne, jest duża szansa, że w przyszłości będzie chciał być wzięty pod uwagę jako kandydat. Dlatego poinformuj go, że jego dokumenty aplikacyjne zostaną w bazie kandydatów i na pewno będą brane pod uwagę w przyszłych rekrutacjach. Spytaj też, czy jeśli pojawi się wakat, możesz sam zainicjować kontakt i zaprosić go do udziału w procesie rekrutacyjnym.
Jak widzisz, w procesie rekrutacji liczy się nie tylko sukces, czyli zatrudnienie odpowiedniego kandydata. Równie ważne jest pozostawienie dobrego wrażenia u kandydatów, którzy zostali odrzuceni. Pamiętaj, że to, jak zarządzasz rekrutacją i informacją zwrotną świadczy o profesjonalizmie Twoim i firmy. Warto więc wdrożyć wszystkie opisane wyżej zasady, które sprawią, że odrzucenie kandydata będzie dla niego mniej przykrym przeżyciem.