Jak radzić sobie z nieplanowanymi nieobecnościami pracowników?

MAIN BLOG PICTURE

W życiu każdego z nas zdarzają się sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Nikt z nas nie planuje przecież choroby – ani swojej ani też innych członków rodziny. Przyczyn nieplanowanych nieobecności pracownika może być jednak o wiele więcej, dlatego też warto poszukać rozwiązań, które pomogą Ci wspierać zatrudnione osoby, a także pozwolą lepiej zarządzać firmą. Szczególnie, że stosunkowo częste absencje mogą negatywnie wpływać na wydajność przedsiębiorstwa i dotrzymywanie umów. Jak więc skutecznie radzić sobie z nieplanowanymi nieobecnościami pracowników?

Ustalenie jasnych zasad

Przede wszystkim musimy pamiętać, że część osób (szczególnie Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową lub nie pochodzą z Polski) może nie znać wszystkich swoich praw i obowiązków. Powinniśmy więc udostępnić im jasne informacje m.in. na temat tego, jakich formalności muszą dopełnić w przypadku własnej choroby lub opieki nad dzieckiem, czy też, ile przysługuje im dni tzw. “urlopu na żądanie”. Jednocześnie powinniśmy przedstawić także ewentualne konsekwencje, z jakimi muszą liczyć się pracownicy w przypadku nieplanowanych nieobecności, które nie zostaną usprawiedliwione w stosownym terminie.

Monitorowanie i odnajdywanie przyczyn

W dalszej kolejności, aby zoptymalizować procesy związane z nieplanowanymi nieobecnościami pracowników, niezbędne jest monitorowanie wszelkich absencji, nie tylko pod kątem rozliczania się z ZUS. Powinniśmy pamiętać bowiem, że nieplanowane nieobecności pracowników nigdy nie biorą się znikąd. Pamiętajmy jednak, że na tym etapie musimy kierować się empatią i wyczuciem. W grę wchodzić mogą bowiem poważne problemy osobiste lub też mobbing ze strony bezpośredniego przełożonego, o którym nie mieliśmy pojęcia.

Szukanie rozwiązań

Jeśli nieplanowane nieobecności pracowników nie są efektem problemów natury osobistej, warto zastanowić się, co możemy zmienić w naszej firmie, by zminimalizować liczbę absencji. Być może na atmosferę pozytywnie wpłyną dodatkowe benefity, wdrożenie technologii ułatwiających wykonywanie obowiązków czy zrealizowanie innych potrzeb zgłaszanych przez zespół.