Jak znaleźć idealnego kandydata?
13
sie
2021
Po zamknięciu każdego ogłoszenia o pracę nadchodzi czas na podjęcie decyzji, który kandydat spełnia określone oczekiwania, a który nie spełnia wymagań przez co nie przechodzi do kolejnego etapu rekrutacji. Z pozoru może wydawać się to łatwe, mamy określone kryteria na które zwracamy szczególną uwagę, jeżeli kandydat je spełnia, podejmujemy kroki mające na celu zrekrutowanie go np. poprzez rozmowę telefoniczną. Jednak schody mogą pojawić się w momencie, gdy kandydatów jest wielu, a miejsce pracy oferuje tylko jedno stanowisko.
Czy większa ilość kandydatów przekłada się na łatwość znalezienia tego idealnego?
Wszystko zależy od informacji zawartych w ofercie pracy oraz w okresie, w którym tę ofertę zamieszczamy. Jeżeli ogłoszenie jest doprecyzowane, a wymagania wobec kandydata nie są pospolite możemy liczyć na znalezienie ideału. Nie można zapomnieć jednak o przypadku kandydatów, którzy pomimo świadomości o niedopasowaniu ich osoby do persony pracownika opisywanego przez firmę i tak złożą aplikację. Niestety, ale jest to powszechne działanie i tylko dokłada to rekruterowi pracy. Czas, w którym zamieszczamy ofertę również ma wpływ na ilość aplikacji, która do nas wpłynie. Najbardziej newralgicznymi okresami są wakacje i początek nowego roku. To wtedy najczęściej ludzie zmieniają pracę bądź szukają dorywczego zajęcia. Należy mieć na uwadze, że większa ilość aplikacji przekłada się na mniejszą efektywność rekrutera zajmującego się tą ofertą pracy. Co więcej, im większa ilość zgłoszeń, tym większe wymagania osoby przeglądającej je. Szczególnie obleganymi stanowiskami są te, skierowane do osób o krótkim stażu pracy lub dopiero szukających pierwszego doświadczenia zawodowego. Znalezienie idealnego kandydata spośród wielu aplikacji nie jest regułą, natomiast może wpłynąć na wyższe oczekiwania rekrutera względem kandydata i może pomóc wyłonić tego, który będzie najbliżej oczekiwanych w ofercie pracy wymogów.
Co zrobić w momencie, gdy na ofertę pracy zaaplikowało wielu kandydatów, ale posiadamy tylko jedno miejsce pracy?
W przypadku, gdy kandydatów jest więcej, ale posiadają cechy, które zadowoliłyby pracodawcę warto utrzymywać z nimi kontakt. Wtedy, gdy będziemy poszukiwać osoby na nowe stanowisko lub na zastępstwo, można ponownie nawiązać kontakt w celu dowiedzenia się czy dalej są stanowiskiem i karierą w naszej firmie zainteresowani. Dobrym sposobem na utrzymywanie kontaktów z niedoszłymi pracownikami jest pozwolenie im w uczestniczeniu w życiu firmy. Może się to odbywać zarówno w postaci zaproszeń na szkolenia czy wyjazdów.
Jak uniknąć spływu aplikacji od kandydatów niespełniających wymagania?
Należy pamiętać, że pierwszy kontakt z firmą kandydat nawiązuje poprzez zapoznanie się z ofertą pracy. Dlatego powinna zawierać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące opisu stanowiska, miejsca wykonywanej pracy oraz dokładnie opisaną personę. Persona, czyli charakterystyka idealnego kandydata do wykonywanej roli powinna być jak najbardziej uszczegółowiona. Powinna zawierać zarówno dane demograficzne (obejmujące informacje takie jak miejsce zamieszkania – wyjątkiem może być praca zdalna, wykształcenie czy wiek), doświadczenie zawodowe, umiejętności twarde i miękkie, cele życiowe i wartości, hobby oraz wyzwania z jakimi mierzy się każdego dnia. Im bardziej doprecyzowana będzie oferta, tym większe prawdopodobieństwo, że trafi do odpowiednich osób. Warto również zastanowić się, jakie strony z ogłoszeniami nasz idealny kandydat przegląda i na jakich szuka pracy. Ułatwi to dotarcie do persony, której poszukujemy. Dobrym pomysłem, może okazać się stworzenie formatki, którą każdy aplikant w celu złożenia wymaganych dokumentów będzie musiał wypełnić, mogą się znaleźć w niej pytania zarówno sprawdzające kompetencje i wiedzę, jak i dopasowanie do persony. Zaoszczędzi to sporo czasu rekruterowi, który zamiast skupiać się wyłącznie na informacjach zawartych w CV będzie miał podgląd na odpowiedzi osoby.