Jaki obrać kierunek. Strategia rozwoju firm w dobie pandemii

MAIN BLOG PICTURE

Sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że ustalone wcześniej strategie i plany wielu firm uległy weryfikacji. Przedsiębiorcy i właściciele firm odczuli na własnej skórze, że niezbędne jest dodatkowe zabezpieczenie, ponieważ zupełnie niespodziewany czynnik zewnętrzny może w każdej chwili wstrzymać rozwój biznesu. Czy w takiej sytuacji możliwe jest w ogóle dostrzeżenie szans na rozwój firmy? Jaką strategię należy obrać w dobie pandemii?

Pandemia a rozwój firmy

Można z całą pewnością powiedzieć, że pandemia zmieniła świat biznesu. Wzmożona troska o życie i zdrowie swoje i najbliższych, radzenie sobie z brakiem płynności finansowej, trudności w motywowaniu pracowników – wszystko to wywołało konieczność zaktualizowania strategii rozwoju. Od właściwych decyzji i sprawnie przeprowadzonych zmian może zależeć, jak zakończy się walka firmy o przetrwanie w kryzysowej sytuacji.


Pandemia koronawirusa mocno obnażyła, które firmy mają niepewną wartość. Okazuje się jednak, że zaistniała sytuacja może w pewnym sensie stać się szansą dla niektórych. Choć skutki gospodarcze sytuacji są w większości branż bardzo negatywne, można je zminimalizować, a nawet wykorzystać jako siłę napędową dalszego rozwoju. Wielu właścicieli firm przyznaje, że pandemia w pewnym sensie wyznaczyła im nowe cele – uwidoczniła znaczenie wzajemnych powiązań między firmami, społecznościami, pracownikami i klientami. Okazało się, że niezbędne jest zaspokojenie często rozbieżnych interesów wszystkich interesariuszy i wspólne staranie o to, aby firma przetrwała.

Jak zaplanować strategię firmy w czasie pandemii?

Kryzys związany z pandemią to dla firmy niezwykle trudne doświadczenie. Pogłębiają go dodatkowo takie czynniki jak utrata płynności finansowej. Warto jednak podjąć próbę wprowadzenia innowacji, dzięki którym przewaga konkurencyjna zostanie przywrócona razem z płynnością finansową. Kluczowym punktem jest szczegółowa analiza obecnej strategii działania i dostosowanie jej do nowej rzeczywistości. Przeanalizuj od nowa potrzeby klientów, zweryfikuj koszty. Postaraj się umożliwić pracownikom elastyczny czas pracy – badania pokazują, że pracownicy, którzy pracują zdalnie, mogą być dużo bardziej produktywni niż osoby pracujące w biurze. W podobny sposób możesz zmienić komunikację z klientami i, w miarę możliwości, dystrybucję swoich usług i towarów. Postaw na zaawansowane narzędzia do pracy zdalnej i organizacji pracy – na rynku jest wiele produktów IT wspierających obecność firmy online. Ustal też nowe priorytety i cele – tylko tak możesz skutecznie opracować strategię na najbliższe miesiące.

Pracownicy

Kluczową sprawą są ludzie, których zatrudniasz. Zadbaj o dobrą atmosferę pracy, motywację pracowników, poczucie wspólnego celu. Sprawne zarządzanie zespołem w czasie pandemii to niełatwa sprawa, jednak nauczenie się sprawnego zarządzania pracą zdalną tak, aby realizować założone cele, może okazać się kluczem do sukcesu w przyszłości. Zadbaj o odpowiednią komunikację – to Twoja szansa na pokazanie umiejętności liderskich. Pamiętaj, że ludzie, którzy czują się potrzebni i docenieni, łatwiej dostosują się do nowych warunków pracy. Nie zapomnij też być na bieżąco z najbardziej aktualnymi regulacjami prawnymi w zakresie zatrudniania i pracy w czasie pandemii. Warto też rozważyć potencjalne inwestycje – jeśli Twoje branża nie ucierpiała mocno w ostatnim czasie, może to być dobry moment na ekspansję i być może dotarcie do nowych grup klientów.