Kandydaci aktywni, a kandydaci pasywni.
14
cze
2021
Kandydat aktywny
Kandydat pasywny
Różnice między kandydatem aktywnym, a kandydatem pasywnym
Podstawową różnicą jest motywacja. Kandydat aktywny poszukuje pracy z własnej woli, w celu polepszenia bytu oraz nabycia nowych kompetencji i doświadczeń. Motywacja kandydata pasywnego może być związana z zarobkami lub lepszymi warunkami pracy, niż u obecnego pracodawcy. Ponadto, kandydaci aktywni mają o wiele niższe wymagania co do warunków pracy, gdyż po prostu chcą pracować. Kolejną różnicą może być wiek. Pierwsza grupa kandydatów to zazwyczaj osoby młode będące na początku swojej kariery lub osoby chcące zmienić branżę, w której dotychczasowo pracowały. Druga grupa to osoby starsze, posiadające dużo większe doświadczenie, ze stabilną pracą. Różnicą jest również stopień dostępności kandydata. Kandydaci aktywni są dostępni na wszelakiego rodzaju mediach społecznościowych, pojawiają się na targach pracy oraz dniach kariery. Do kandydata pasywnego trudniej dotrzeć, przez fakt, iż nie poszukuje nowej pracy. Wtedy dobrym rozwiązaniem są polecenia.
Jak należy prowadzić proces rekrutacyjny dla kandydata aktywnego, a jak dla kandydata pasywnego?
W przypadku kandydata aktywnego, mamy do czynienia z osobą otwartą, zmotywowaną do nabycia nowych doświadczeń i wiedzy. Należy zatem informować kandydata na bieżąco o statusie procesu rekrutacyjnego. Jest to osoba o szerokich oraz pospolitych kompetencjach. Cechuje ją również elastyczność co do daty rozmów rekrutacyjnych czy spotkań. Niestety, dużo kandydatów aktywnych, aplikuje na stanowiska, nie posiadając wymaganych w nim kompetencji, czym wydłużają pracę rekrutera i tym samym proces rekrutacyjny.
Proces rekrutacyjny dla kandydata pasywnego jest o wiele bardziej wymagający. Rekrutację tego typu pracownika należy zacząć od dokładnego prześledzenia jego ścieżki kariery, aby poznać jakimi wartościami się kieruje, na co zwraca uwagę przy wyborze pracodawcy oraz jakie stanowiska zajmuje. Samo znalezienie kandydata, który spełnia wymogi określone przez firmę potrafi być trudne, dlatego należy poświęcić trochę czasu szukając potencjalnego kandydata na stronach umożliwiających stworzenie wirtualnego CV, np. Linkedin czy GoldenLine. Gdy już znajdziemy idealnego kandydata, należy nawiązać z nim kontakt, aby dowiedzieć się czy jest zainteresowany zmianą pracy. Następnym krokiem będzie przedstawienie firmy oraz zaproponowanie warunków pracy i wynagrodzenia. Na tym etapie trzeba być przygotowanym na możliwe negocjacje lub kontrofertę od obecnego pracodawcy, dlatego należy utrzymywać z kandydatem ciągły kontakt.