Rekrutacja zdalna – czy może być tak samo skuteczna jak rekrutacja w tradycyjnej formie?

MAIN BLOG PICTURE

Proces rekrutacji ma na celu sprawdzenie kompetencji kandydata i ocenę jego dopasowania do wybranego stanowiska, zespołu i firmy. Wydaje się, że tradycyjnie przeprowadzona rozmowa twarzą w twarz pozwala na lepsze poznania kandydata i rzeczywiście zdecydowana większość firm do rozpoczęcia pandemii tak właśnie rekrutowała. Jednakże pandemia, z którą przyszło nam się zmierzyć, w niektórych przypadkach uniemożliwiła, a na pewno utrudniła przeprowadzenie rekrutacji w tradycyjnej formie.

 

Czy rekrutacja zdalna może być równie skuteczna? Jakie ma zalety i jak się do niej przygotować?

Dlaczego warto rekrutować pracowników zdalnie?

Tak naprawdę rekrutacja zdalna niewiele różni się od tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Proces jest po prostu przeniesiony do sieci, jednak jego elementy pozostają takie same.

 

Rekrutacja zdalna pozwala na tak samo skuteczne sprawdzenie kompetencji kandydata i jego dopasowanie do wymagań firmy. Doświadczony rekruter jest w stanie doskonale rozpoznać ewentualne braki kandydata podczas rozmowy online. Ponadto rekrutacja zdalna może przynieść firmie dodatkowe korzyści – jest zwykle tańsza od tradycyjnej, ponieważ nie wymaga przygotowania i obsługi miejsca, w której odbywałaby się fizycznie. Zajmuje też mniej czasu – w ciągu jednego dnia można przeprowadzić znacznie więcej wirtualnych rozmów rekrutacyjnych niż tych na żywo.

 

Rekrutacja zdalna jest też wygodniejsza dla kandydatów, którzy nie muszą dojeżdżać na miejsce spotkania i mniej się stresują, odbywając rozmowę w domowych warunkach. Jest świetnym rozwiązaniem przede wszystkim dla firm poszukujących pracowników sezonowych czy kontraktowych w wielu lokalizacjach.

Skuteczna rekrutacja zdalna

Jeśli działania rekrutacyjne zostaną odpowiednio zaplanowane, rekrutacja zdalna pozwoli na skuteczne sprawdzenie wiedzy i kompetencji kandydata. Ogromną rolę odgrywają w procesie rekrutacji zdalnej szczegóły techniczne – przede wszystkim narzędzia, z których skorzystasz. Pamiętaj, aby zmaksymalizować potencjał kanałów, w których umieścisz ogłoszenie i nie zapomnij dodać w ogłoszeniu informacji, że procedura zostanie przeprowadzona zdalnie – dzięki temu jest szansa, że więcej osób odpowie na naszą ofertę. 

 

Zadbaj też o odpowiednie candidate experience – ustal termin dogodny dla obu stron i wyślij kandydatowi dokładną instrukcję obsługi narzędzia, z którego będziecie korzystać podczas rozmowy rekrutacyjnej. I przede wszystkim zadbaj o bardzo dobrą jakość połączenia podczas spotkania.

Rekrutacja zdalna krok po kroku

Choć na początku przejście na rekrutację zdalną może wydawać się dla firmy sporą rewolucją, wystarczy pamiętać o kilku zasadach, a proces ten będzie płynny i skuteczny. Oto najważniejsze wskazówki, dzięki którym unikniesz najczęściej popełnianych błędów i sprawisz, że taka forma rekrutacji przyniesie maksimum korzyści.