Ekstrawertyk, introwertyk i ambiwertyk w miejscu pracy.
19
lis
2021
W środowisku pracowniczym nierzadko spotykamy się z różnymi typami osobowości. Od osób wygadanych, lubiących być w centrum zainteresowania i pracę w open space, poprzez osoby cichsze, preferujące własne towarzystwo i pracę indywidualną. Introwertycy, ekstrawertycy oraz ambiwertycy bo o nich mowa to osobowości, z którymi najczęściej spotykamy się w życiu codziennym, również poza miejscem pracy. Czym charakteryzuje się każdy z tych typów? Jakie są zalety pracownika posiadającego dany typ? Na jakich stanowiskach sprawdzi się introwertyk, ekstrawertyk i ambiwertyk?
Czym charakteryzuje się każdy z tych typów?
Jako pierwszego pod lupę weźmiemy introwertyka. Są to osoby ostrożne w kontaktach międzyludzkich, przykładające dużą wagę do jakości rozmów. Trudność sprawiają im nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne czy współpraca w zespole. Cechuje ich refleksyjność oraz dobra obserwacja otaczającego ich środowiska. Introwertyk skupiony jest na własnych przeżyciach, a przebywanie w dużym gronie osób powoduje spadek energii.
Postać ambiwertyka to połączenie cech osobowościowych introwertyka i ekstrawertyka. Jest to osoba, która odnajdzie się w większości sytuacji wykorzystując zarówno cechy introwertyczne lub ekstrawertyczne. Są uznawane jako osoby uniwersalne. Nie powinno być więc zaskoczeniem, że w Polsce aż 70% ludzi uważa się ambiwertykami.
Ostatnim typem osobowości jest ekstrawertyk. Wyróżnia się potrzebą otrzymywania silnych bodźców, uwielbia być w centrum zainteresowania, a nawiązywanie kontaktów nie stanowi dla niego problemu. Preferuje aktywne spędzanie czasu i poszukiwanie nowych wyzwań w przeciwieństwie do introwertyka.
Na jakich stanowiskach sprawdzi się introwertyk, ambiwertyk i ekstrawertyk?
Choć reprezentowany typ osobowości nie determinuje ścieżki zawodowej, posiadane cechy charakterystyczne dla każdego z nich mogą znacząco ułatwić wykonywaną pracę.
Wbrew pozorom jakie introwertyk może stwarzać, świetnie sprawdzi się w roli lidera zespołu, a umiejętność uważnego słuchania może zaowocować lepszym zrozumieniem podwładnego pracownika. Zdolność ta nie tylko może zostać doceniona na stanowisku managera. Dzięki niej introwertyczni sprzedawcy potrafią nawiązywać długofalowe współprace z klientami, jednocześnie doradzając produkty zgodne z oczekiwaniami kontrahenta. Oprócz bycia dobrym materiałem na kierownika, introwertycy mają rękę do aktorstwa czy zawodów związanych z pisaniem.
Ambiwertycy natomiast, dzięki umiejętności uważnego słuchania (cechy typowej dla introwertyka), efektywnemu zarządzaniu zespołem i analitycznemu myśleniu odnajdą się na stanowiskach związanych z marketingiem. Elastyczność ambiwertyków i umiejętność przekonywania (charakterystyczna dla ekstrawertyka) sprawia, że są dobrym materiałem na stanowiska sprzedażowe.
Łatwość nawiązywania kontaktów i przebojowość ekstrawertyków sprawia, że praca odpowiadająca ich charakterowi będzie mocno powiązana z kontaktem z ludźmi. Ekstrawertycy odnajdą się w roli rekrutera, doradcy klienta czy animatora.
Zalety poszczególnych typów osobowości:
Introwertyk
- analityczny sposób myślenia,
- pomysłowość,
- terminowość,
- uważne słuchanie.
Ambiwertyk
- elastyczność,
- łatwość w nawiązywaniu relacji,
- otwartość,
- pracowitość.
Ekstrawertyk
- wielozadaniowość (multitasking),
- łatwość w nawiązywaniu kontaktów,
- umiejętność pracy w zespole,
- towarzyskość.