Rotacja pracowników – przyczyny i sposoby na przeciwdziałanie jej

MAIN BLOG PICTURE

Oczywiście nie ma i nie było nigdzie na świecie firmy, z której nikt nigdy nie odszedł. Powodów złożenia wypowiedzenia może być bowiem wiele i nie na wszystkie będziemy mieć jakikolwiek wpływ. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy rotacja pracowników staje się zbyt duża. Wtedy musimy zacząć działać, ponieważ jest to jasny sygnał, że coś jest nie tak w naszej firmie.

Najczęstsze przyczyny dużej rotacji pracowników

Gdy z firmy zaczynają odchodzić kolejne osoby, a nowe stosunkowo często rezygnują jeszcze w trakcie lub na koniec okresu próbnego, powinniśmy dokładnie przeanalizować, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Najczęściej problemy mogą pojawiać się na poniższych płaszczyznach:

  • wynagrodzenie nie jest dopasowane do aktualnej sytuacji na rynku,
  • możliwości rozwoju w danej firmie są mocno ograniczone,
  • obciążenie pracą jest zbyt duże,
  • atmosfera w zespole nie jest najlepsza lub dochodzi do konfliktów z bezpośrednim przełożonym.
 

Jak radzić sobie z dużą rotacją pracowników?

Jeśli uda nam się określić przyczyny rotacji pracowników, jesteśmy w połowie drogi do sukcesu. Teraz powinniśmy zacząć szukać rozwiązań, które rzeczywiście będziemy w stanie wdrożyć, by utrzymać w firmie cenne dla jej funkcjonowania osoby. Nieustanne doszkalanie nowych osób może pochłaniać bowiem znacznie więcej środków niż dotrudnienie większej liczby osób, dostosowanie proponowanego wynagrodzenia do rynkowych stawek czy wprowadzenie systemu premiowego. Poza tym warto wziąć pod uwagę:

  • wdrożenie nowych technologii bądź innych rozwiązań, które poprawią warunki pracy,
  • szkolenia dla team leaderów i kadry menedżerskiej zwiększające ich umiejętności interpersonalne oraz inne kompetencje miękkie,
  • określenie jasnych ścieżek awansu dla wszystkich stanowisk w firmie,
  • zwiększenie zaangażowania poprzez umożliwianie większej swobody działania.

Duża rotacja pracowników to zawsze duże koszty dla firmy – zarówno ze względu na konieczność wdrażania ciągle nowych osób, a co za tym idzie, zmniejszenie wydajności przedsiębiorstwa, jak również z powodu pogarszającego się wizerunku firmy na zewnątrz i wśród załogi.